Çocuklarda Baş ağrısı Şikayetinin Önemli Nedeni:Vitamin B12 Eksikliği

İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Nörolojisi Bilim Dalı öğretim Üyesi ve Tepecik EAH Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Kliniği Çocuk Nörolojisi Bölümü Eğitim Görevlisi Doç. Dr. Nihal Olgaç Dündar kronik baş ağrısı yakınmasının Vitamin B12 düzeyi eksikliği ile ilişkili olabileceğine dikkat çekti. Özellikle adölesan yaş grubu, kronik baş ağrısı yakınması ile gelen ve fizik muayene bulguları normal olan hastalarda, Vitamin B12 eksikliğine yaklaşık %75-80 oranında rastlanıldığını ifade eden Dündar, gerek ekonomik nedenlerle, gerekse bu yaş grubunun özelliği olarak diyet yapma nedeni ile kırmızı et alımının azalmasının Vitamin B12 eksikliğinin en önemli nedenini oluşturduğunu söyledi. Bu olgularda beslenme önerilerinde bulunulup Vitamin B12 tedavisi verilmesi ile baş ağrısı yakınmalarında belirgin iyileşme sağlandığına dikkat çeken Dündar, kronik baş ağrısı yakınması olduğunda beslenme öyküsünün mutlaka sorgulanması gerektiğini, Vitamin B12 eksikliğinde yakınmalara kansızlığın da bulgulara eşlik edebileceğini, ancak kansızlık görülmeden ilk bulgu olarak Vitamin B12 eksikliğinin baş ağrısı gibi bir nörolojik yakınmaya neden olabileceğinin akla getirilmesi gerektiğini vurguladı.

B12 EKSİKLİĞİ YAPAN DURUMLAR
Vitamin B12 hayvansal gıdalarda bulunur, bitkisel gıdalarda yoktur. Vejeteryanlar vitamin B12 eksikliği için önemli risk grubudur. Vitamin B12 eksikliği bazı genetik hastalıklarda olabildiği gibi beslenme yetersizliklerinde de ortaya çıkabiliyor.

VİTAMİN B12 EKSİKLİĞİNDE BELİRTİ ve BULGULAR
Anemi yapan tüm nedenler gibi vitamin B12 eksikliği anemisinde de aşağıdaki genel yakınmalar olur: Halsizlik, aneminin derinliği arttıkça halsizlik daha belirginleşir, çabuk yorulma, eforla gelen nefes darlığı, çarpıntı, solukluk, isteksizlik görülür. Anemisi derin olanlarda baş dönmesi, kulak çınlaması ve göz kararması gibi yakınmalar da eklenebilir.
El ve ayak uçlarında karıncalanmalar, denge duyusu bozukluğu ve bunamaya benzer tablolar yapabilir. Sinir sistemi bulgularının erken tanısı çok önemlidir. Tanıda gecikilen durumlarda tedavi güçleşir.